"Jen tak mimochodem, opravdu věříte těm statistikám? Proč si majitelé Tesly stěžují na dojezd? "
No a spotřeby ICE snad odpovídají papírovým spotřebám? Je něco jiného měření dle platné normy a něco jiného realita dosahovaná v provozu. Podívejte se zde, kde jsem se tomuto tématu věnoval (
https://www.svetmobilne.cz/vyvoj-spotreby-aut-aneb-jak-moc-nam-vyrobci-lzou/6794-2). Jak vidíte, u moderních spalovacích aut s turbomotorem (rok 2017) je spotřeba o 40 % vyšší a dojezd o 28 % kratší, než na papíře. Tak já nevím, ale ono někoho překvapuje, že auto neujede tolik km, kolik říkají čísla dle normy? Vždyť to se děje u EV stejně jako u ICE.
" vyplývá, že většina aut je od roku 1996"
Ne, to jsou ta nejposlednější auta, která se šrotují. Šrotování ve velkém začíná po cca 19 letech. Musíte se dívat na celý ten graf, ne na konec, který se Vám "hodí".
"v jakém stavu bude baterie po 20 letech?"
No jak která. NMC bude asi v jiném stavu než LFP.
"Prémiovky padají rychle, protože bohatí ojetý nechtějí a normální lidi za to ty peníze nedají."
Ale proč teda ti lidé nemají problém dát mnohem více peněz za ojetou Teslu? Fakt necítíte, jak Vám to odporuje ve všem, co říkáte? Kdo si to teda za ten milion kupuje? Proč to stojí milion, když to nikdo nechce?
"Tak aby to vůbec někdo koupil, tak musí s cenou hodně dolů."
Aha, takže prémiovky nikdo nechce, takže jdou s cenou rapidně dolů, aby je někdo koupil. No, jenže Vy tvrdíte, že elektromobily s vylítanou baterkou také nikdo nechce a jejich ceny rapidně padají. Proč tedy cena 10 let staré Tesly S tolik nepadá? Dle Vaší logiky by auto za skoro 3 mega (což je cena prémiovky), které je navíc elektromobil, mělo být v podstatě zadarmo, když to navíc dle Vašich slov nikdo nechce. Jenže ona ta Tesla i po 10 letech stojí stále skoro milion a třetinu původní ceny. Tady Vám něco nesedí. Neměla by cena Modelu S padat dolů jak blázen, když je to tak drahé auto (ceny drahých aut padají rychleji než těch levných) a ještě kvůli tomu, že je to elektromobil? Tak proč to nepadá? Proč? I ty Octavie jsou někde okolo 35-45 % pův. ceny.
"Jen tak mimochodem, prodeje EV se po konci dotací na západě rapidně propadly. Proč asi, že?"
Rapidně? Kde? Pokud víte, že Vám končí dotace, tak si pospíšíte a koupíte auto před koncem dotace (tohle platí o jakékoli cenové akci na cokoli). Pak je logické, že před koncem dotací prodeje vystřelí nahoru a po výpadku dočasně spadnou výrazně dolů, protože se ty prodeje posunou v čase. Příkladem je Norsko (
https://www.svethardware.cz/snizeni-dotaci-na-ev-v-norsku-96-propad-unor-ukazuje-ze-se-nedeje-nic-zasadniho/59104). Nejprve se zdálo, že kvůli výpadku dotací prodeje spadly o 96 % (když se na to člověk "vhodně" podíval), aby se hned třetí měsíc po výpadku dotací prodej elektromobilů dostal na historicky nejvyšší podíl. Nějak Vám to nesedí. Dotace vypadly a jen 3 měsíce poté historicky nejvyšší výsledek EV. Jak je to možné?
"A v Německu klesly prodeje EV po konci dotací skoro na polovinu. "
Přesně to, o čem jsem psal o odstavec výše. NE, nepropadly se o polovinu. Možná byste si to přál, ale taková není realita. Podívejme se na skutečná data a vysvětleme si je pořádně.
https://eu.zonerama.com/MilanSurkala/Photo/7256319/420313292
Takže co tam skutečně vidíme? Celý rok 2023 se prodávalo v průměru cca 40 tisíc EV měsíčně a měly v průměru 16% tržní podíl. Nepřijde Vám divné, že se jich v srpnu najednou prodalo 87 tisíc? 2,2krát tolik, než v předchozích měsících? Nepřijde Vám divné, že celý rok 2023 měly zhruba 16% tržní podíl a v srpnu mají najednou skoro 32 %? Nepřijde Vám to ani trochu divné? Ani trochu? No a teď se podívejte na výpadek těch dotací. I přesto se prodalo 32 tisíc EV a mají 14% tržní podíl. Tak jakápak polovina, když po výpadku dotací jsme na 14 %, zatímco celý rok to bylo v průměru 16 % (se srpnem 18 %).
Co tam čteme? V září se bez dotací prodalo více EV než v lednu a dubnu s dotacemi a zhruba stejně jako v únoru. V září bez dotací byl tržní podíl vyšší než v lednu a velmi podobný dubnu (no a nijak výrazně se vlastně nelišil ani od února a března). Jestli se prodeje propadnou, to můžete vyhodnotit až za několik měsíců, ale ne z měsíce, na který lidé nákup uspíší, a z měsíce, z něhož ten nákup uspíšili. To je účelové ohýbání reality. Takže NE, nepropadly se na polovinu. To je lež. Zatím nic takového nemůžeme říci, protože na to nemáme data.
"Technika si musí proklestit cestu sama, jinak je to k ničemu."
To se v zásadě shodneme.
" Auta se vždy dělala s dojezdem +-800km, protože se to ukázalo jako nejpraktičtější. EV toto boří a někdo říká, že je to v pořádku. Není. "
Jenže ICE při parkování nepřipojujete na stojan, který Vám tam bude kapat benzín, u EV toto dělat můžete a bude to stále častější.